Primer Cicle de conferències en Musicoteràpia: La Musicoteràpia en Rehabilitació Infantil

Activitats

El passat 15 d’octubre es va celebrar la tercera conferència del 1r Cicle de conferències organitzat pel Grup de Treball de Musicoteràpia del COPC, anomenada La Musicoteràpia en la rehabilitació infantil. Aquest cop, la ponent Anna Menén Sánchez, psicòloga i musicoterapeuta, ens va explicar com aplica la musicoteràpia a l’Institut Guttmann, centre especialitzat en neurorehabilitació.

Per començar, ens va parlar sobre el paper de la musicoteràpia en la neurorehabilitació. Treballen sota l’enfocament de la Musicoteràpia Neurològica (NMT), que va ser investigat i desenvolupat per l’Academy of Neurologic Music Therapy a finals dels anys 90. Aquest és un model biomèdic avalat per la World Federation of Neurorehabilitation (WFNR), l’European Federation of Neurorehabilitation Societies (EFNR). Consisteix en l’aplicació terapèutica de la música en disfuncions motores, sensorials i cognitives derivades d’alteracions neurològiques.

Les aplicacions clíniques de la NMT consisteixen en l’aplicació d’unes tècniques i protocols estandarditzats, que estan subdividits en tres àmbits de la rehabilitació: sensoriomotriu, cognitiu i del llenguatge i la parla.

Anna Menén Sánchez, ponent de la conferència.

Durant la seva explicació, A. Menén va presentar exemples de pacients amb qui ha treballat a l’Institut Gutmann, fent menció d’algunes tècniques que utilitza. Va ressaltar que la finalitat principal d’aquestes era que el pacient pugui transferir els aspectes treballats a la sessió, mitjançant les diferents tasques musicals, a la vida quotidiana. Aquest objectiu s’aconsegueix presentant, per una banda, estímuls adaptats segons l’edat i, d’altra banda, ajustant el tipus de propostes i les ajudes i suport proporcionat en cada sessió segons les respostes que presenten els pacients.

Seguidament, va explicar quina metodologia utilitzen a l’hora de començar una intervenció. Primer, professionals d’altres disciplines fan una valoració formal del o la pacient. Segon, es fa una valoració no formal amb musicoteràpia, duta a terme per la musicoterapeuta que consisteix en una entrevista a la família i en l’observació i anàlisi sistemàtica de les respostes del pacient. A continuació, es valoren les necessitats tant del o la pacient com de la família. I finalment, es plantegen els objectius i s’inicia la intervenció musicoterapèutica.

Les intervencions en musicoteràpia que es duen a terme a l’Institut Guttmann Hospital de Neurorehabilitació, pretenen treballar diferents funcions amb diferents materials i activitats, utilitzant mètodes tant actius com passius. Les atencions clíniques individuals poden tenir una duració d’entre 30 minuts a 2 h hores setmanals segons el cas i la freqüència d’intervenció varia segons el setting ja que a Guttmann Barcelona les sessions són d’una hora de duració ii a l’Institut Guttmann són de 30 min. Les sessions grupals que es realitzen en ambdós centres tenen una hora de durada.

A més, compten amb una sala de musicoteràpia pròpia, on gràcies a la gran disponibilitat de recursos instrumentals i l’ampli espai adaptat, poden desenvolupar satisfactòriament les intervencions musicoterapèutiques. Generalment, són els pacients els que es desplacen a la sala, a excepció dels qui la situació mèdica personal els ho impedeix.

A diferència d’altres orientacions musicoterapèutiques, on les sessions es realitzen amb dues musicoterapeutes -com en el cas de la Musicoteràpia Neonatal exposada per Núria Aguilera i Genaro Sierra en la precedent conferència-, A. Menén comenta que a la Guttmann, l’equip de musicoteràpia consta de dues professionals, una al centre de Barcelona i l’altra al de Badalona. Elles es coordinen setmanalment tant per tractar el seguiment i consultes d’intervenció dels pacients com per compartir i elaborar diferents recursos d’intervenció.

Aquesta coordinació no només és entre les dues musicoterapeutes de Guttmann. Existeix una coordinació entre tots els professionals del centre. És un treball amb un equip interdisciplinari, aspecte molt important perquè considera que la participació de diferents figures especialistes suposa definir amb més exactitud i eficiència els objectius terapèutics que s’han de treballar amb cada pacient.

«Si a més, aquests objectius són comuns per a diferents àmbits d’aplicació, el resultat, òbviament, serà molt més efectiu i el procés de rehabilitació s’accelerarà»

La ponent va comentar que el gran repte del treball en neurorehabilitació a la infància és el de mantenir la motivació i un bon vincle terapèutic. Amb un adult es pot plantejar una activitat que es justifiqui en si mateixa i es pugui repetir amb l’objectiu rehabilitador. No obstant això, amb els infants s’ha de treballar des dels seus propis interessos, buscant la manera de treballar en els objectius d’una manera indirecta. És per això que la música és una gran aliada. Aporta el marc perfecte per arribar a objectius mitjançant el joc i gaudir de l’infant.

Finalment, cal destacar la importància que se li dona des del Guttmann a la implicació de la família i els cuidadors en el procés musicoterapèutic. Treballar des d’un enfocament centrat en la família permet ajudar l’entorn del pacient a sentir-se segur en les interaccions. D’aquesta manera contribueix a reforçar el vincle i ofereix espais de suport, facilitant orientacions per afavorir estratègies d’afrontament centrades en el problema.

Es pot trobar més informació sobre la musicoteràpia en neurorehabilitació en un article publicat recentment a la revista Sobre Ruedas. Així mateix, hi ha disponible un episodi del podcast Beines de Mielina sobre la musicoteràpia en neurorehabilitació on s’exposa tant el treball de les dues musicoterapeutes com la visió dels pacients que està disponible a YouTube en aquest enllaç.

youtube placeholder image

Vídeo de la conferència ‘La Musicoteràpia en rehabilitació infantil’

Abans de concloure aquest article, us convidem a continuar coneixent la musicoteràpia a través de les pròximes conferències d’aquest 1r Cicle de la Musicoteràpia al llarg de la vida de la persona que continuarà desplegant-se cronològicament durant els següents semestres.

Us anticipem que la quarta conferència es realitzarà el gener de 2024 i desenvoluparà una temàtica molt interessant relacionada amb l’aplicació de la musicoteràpia en les etapes educatives primària i educació secundària obligatòria. El nostre convidat per a l’obertura d’aquesta etapa d’edats educatives serà el Dr. Luis Alberto Mateos-Hernández, psicòleg i musicoterapeuta amb molta trajectòria en aquest camp. Podeu consultar el dia i la programació aquí.

Des del GTMT també us volem informar que tota persona professional de la psicologia, col·legiada a Catalunya o una altra comunitat indistintament, formada en musicoteràpia, que vulgui compartir, aprendre i impulsar aquesta disciplina en equip, està convidada i serà ben rebuda per formar part d’aquest Grup de Treball. Participar-hi és ben fàcil, ja que les sessions de treball són en línia.

Igualment, des del COPC, aquest Grup de Treball està obert a col·laborar, cooperar i crear sinergies sòlides amb altres entitats afins o que requereixin la nostra aportació professional al seu desenvolupament i projectes.

En ambdós casos, podeu contactar a través gtmusicoterapia@copc.cat.

Compartir

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Comenta l'article

Descobriu-ne més des de PSIARA

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint